Tablettien käyttöön tutustumassa Itävallassa

25.11.2019 -

Tämä täydennyskoulutusjakso on rahoitettu Varkauden lukion Erasmus+ yleissivistävälle koulutukselle -hankkeesta "Kestävän kehityksen ja kansainvälisyyden edistäminen Varkauden lukiossa" (2018-1-FI01-KA101-046953).

TABLETS IN EDUCATION -GET NEW IDEAS

Järjestäjä: ATEMPO

Paikka: Graz, Itävalta

Aika: 3.-8.11.2019

 

Kurssi järjestettiin pääpiirteittäin Atempon toimitiloissa Grazissa. Koulu oli meidän VALMA:an verrattavissa oleva paikka, joka kouluttaa yleensä ottaen jonkinlaisia oppimisvaikeuksia tai fyysisiä haasteita omaavia nuoria hakeutumaan työelämään tai jatko-opintoihin varsin vapaalla ohjaustavalla. Koko koulutus perustuu tavallaan flippaamiseen, ja oppilaat saavat siellä itse valita, mitä tekevät tai minkälaisiin projekteihin paneutuvat. Moni oppilaista olikin ollut koulussa jo useita vuosia, ja osa heistä oli työllistynytkin Atempolle. Koululla oli myös catering-alan koulutusta ja ravintola, jota oppilaat pyörittivät. Kurssi oli melko tiivistahtinen, yli 40 tuntia viikossa, ja koska matka majoituksesta paikan päälle oli melko pitkä, päivistä tuli pitkähköjä.

 

Kurssilla käytettiin sekä Android-tabletteja että Applen iPadejä. Testattavana oli myös Chromebookeja, jotka osoittautuivatkin mielestäni loistaviksi työkaluiksi, joilla onnistui hyvin helposti mm. Moodlen ja muiden online-palveluiden käyttö. Paitsi ohjelmia sinänsä, tutkimme hands-on metodein esimerkiksi ohjelmoinnin opettamista pienoisrobottien kanssa ja kävimme tutustumassa kouluihin. Erityisen antoisaa oli muista maista olevien opettajien kokemusten ja metodien kuuleminen ja vertailu omiin toimintatapoihin.

 

Kurssi myös vahvisti mielikuvaani, että normaali opiskelija Sakkyssä ei varmastikaan tarvitse varsinaista tietokonetta tehtävien tekemiseen, vaan hyvälaatuinen tabletti, oli se Android tai iPad kyllä riittää Chromebookista puhumattakaan. Kunnollinen näppäimistökansi on kuitenkin oltava, eikä hiirestäkään haittaa ole. Tablettien hyvä puoli on myös siinä, että opiskelija pystyy sujuvasti jakamaan ruutunsa koko luokalle videotykiltä tai TV:ltä. Androidilla se onnistuu Chromecast- tai Miracast- apuvälineellä, jollainen on sisäänrakennettukin moneen näyttöön, ja Applella AppleTV / AirPlayn kautta. Tämä helpottaa yhteisöllisempää oppimista.

 

Osa ohjelmista ja käyttötavoista oli minulle jo entuudestaan hyvinkin tuttuja, kuten esim. Googlen palveluiden käyttäminen yhteistoiminnalliseen työstämiseen, jota olen paljonkin upottanut Moodle-kursseilleni, sekä Quizlet, Padlet ja muut vanhat tutut.

 

Tärkeimpiä ohjelmia mitä käytimme (sekä iPadilla että Androideilla):

  • Google Classroom (yleisten tehtävien antaminen)
  • Google Drive (dokumenttien ja ohjeiden jakaminen)
  • Google Presentation (lyhyiden esittelyjen tekemiseen)
  • Classroom Screen (tekee tabletista ’älytaulun’ yhdistettynä videotykkiin ja sisältää runsaasti eri apuvälineitä esimerkiksi oppilaiden valitsemiseen tehtäviä esittelemään, piirtäminen kuvien päälle, ’liikennevalot’ luokan äänitasosta, QR-koodien käyttöä ja paljon muuta)
  • Book Creator (erilaisten, hieman näyttävämpien esitysten (powerpoint-tyylisten) tekeminen suoraan omilla kuvilla ja tehosteilla Neo Reader / QR Code Reader (suurin osa tehtävistä ja ohjeista annettiin videoscreeniltä QR-koodeilla, jotta osoitteita ei tarvinnut näppäillä tableteille)
  • Quizlet (sanastojen ja tehtävien tekeminen; integroituu kohtuullisesti Moodleen)
  • iMovie (oppilastöiden tekemiseen videomuodossa)
  • Actionbound (opettavien ja liikuntaa yhdistävien tehtävien tekeminen, myös puhelimille)
  • Stop Motion Studio (animaatioiden ja ohjevideoiden tekeminen)

Tämä jakso on rahoitettu Erasmus+ -ohjelmasta. Suomessa Erasmus+ -ohjelman hallinnoinnista ja toimeenpanosta vastaa Erasmus+ -ohjelman kansallinen toimisto Opetushallituksessa. Euroopan komissio ei vastaa julkaisun sisällöstä.

Samalta kirjoittajalta

Tuoreimmat