Sähköiset oppimisympäristöt

12.11.2019 -

Sähköiset oppimisympäristöt ovat verkon yli toimivia, digitaalisia työkaluja tarjoavia, päätelaiteriippumattomia palveluja, joita käytetään opetuksessa ja opiskelussa. Ympäristöt mahdollistavat opiskelun hyvällä saavutettavuudella ajasta ja paikasta riippumatta ja samalla myös tukevat vuorovaikutusta toisten opiskelijoiden ja opettajien kanssa. 

Digitaalinen oppiminen ja sen lisääminen tukee Sakkyn strategiaa, jossa verkko-opiskelu on yksi kolmesta käytettävästä oppimisympäristöstä oppilaitos- ja työelämäoppimisen lisäksi. Strategisena tavoitteena on, että vuoteen 2023 mennessä 20 % opetuksesta tapahtuisi sähköisissä oppimisympäristöissä.

Ari-Pekka Raudaskoski työskentelee Sakkyn oppimisen kehityspäällikkönä. Hän vastaa Sakkyn verkko-oppimisen palveluista ja aihealueen strategian mukaisesta kehittämisestä.

”Digitalisaatio ei ole itsessään pelkästään tavoite, vaan ennen kaikkea väline opetuksen ja palvelujen kehittämiselle. Panostamme erityisesti opettajien digipedagogisen osaamisen kasvattamiseen, opiskelijoiden sähköisen oppimisen valmiuksien parantamiseen, verkko-oppimiseen tarvittavan infran hankkimiseen sekä laadukkaan digitaalisen opetussisällön luomiseen”, Raudaskoski kertoo.

Sakky käyttää ainoastaan tietoturvallisia ja tietosuojalain mukaisia oppimisympäristöjä ja -palveluja, kuten Moodle, H5P ja Planet eStream. Kaikki alustat toimivat omilla palvelimilla, jotta voidaan varmistua tietoturvasta ja henkilötietolain määrittelemistä vaatimuksista.

”Suunnitteilla on lähitulevaisuudessa OpiskelijaDigitutor-toimintaa ja eTutor-toiminta onkin jo polkaistu käyntiin. Tämä on meille kaikille uutta, ja laaja-alaista tukea uuden oppimiseen ei saa unohtaa missään vaiheessa. Luomme sähköisen oppimisen tukipalvelusivustoa, jonne on pääsy kaikilla oppilaitoksemme toimijoilla”, sanoo Raudaskoski.

”Koska digitaalisaation jalkoihin ei voi jäädä, suhtaudumme avoimesti kehitykseen ja kokeilemme rohkeasti uutta. Tulevaisuudessa opetuksessa voidaan hyödyntää vaikkapa virtuaalitodellisuutta, robotisaatiota, 3D-tulostusta ja muita uusia ilmiöitä”, Raudaskoski jatkaa.

Kysy lisää:

Samalta kirjoittajalta

Tuoreimmat